EGN-arrangement: Til fest på Pederstrup

Kom til jubilæumsfest i Ridehuset, når vi genskaber den sidste greves 25 års-jubilæumsmiddag på Pederstrup!

Drøm dig tilbage til den dag i 1918, da den sidste greve på Pederstrup Herregård på Lolland inviterede 400 gæster til middag i et festpyntet ridehus for at fejre sit 25-års jubilæum.

Denne forårsaften inviterer vi indenfor til en genskabelse af den storslåede middag. Aftenen begynder med et glas perlende vin, som kan nydes, mens man går tur i parken eller besøger kokken, der tilbereder maden ved det store brændekomfur i herregårdskøkkenet. Det er EGN-projektets dygtige kok Peter Nøhr, som nyfortolker den menu, der blev serveret for grevens gæster. Og når du sætter sig til bords i Ridehuset, vil du kunne opleve en middag, som i datiden kunne imponere både greveparrets adelige venner og de noget fattigere landarbejdere med retter som oksesteg og vaniljeis med chokoladesauce.

Undervejs vil Museum Lolland-Falsters dygtige inspektører, iklædt historiske dragter, berette om tiden, herregården, greveparret, maden, vinen og om festen som kulminationen på familien Reventlows liv på Pederstrup.

Menuen består af:

Forret

• Langtidssimret oksesuppe med souffléboller, urteolie og sæsongrønt

Hovedret

• Langtidsbraiseret kalveskank med rødvinssauce
  • Confiteret kartoffel med citrontimian og brunet smør
  • Sprød kålsalat med syrlige citrusfrugter

Dessert

• Vaniljeparfait med karamelliserede nødder og bærsauce

Hertil serveres en vin-, øl- eller saftmenu (vælges ved billetkøb).

Praktisk information:
Dørene åbnes kl. 16, hvor man er velkommen til at komme og gå rundt og nyde parken og kigge med i det travle herregårdskøkken forud for middagen.

Vi sætter os til bords kl. 17.45-18

————————

EGN er et madkulturprojekt, som tager afsæt i madens evne til at samle, understøtte og styrke den fælles tilknytning, samhørighed og stolthed med udgangspunkt i Lolland-Falsters rige madkultur.
EGN er forankret i både historien, nutiden og fremtiden.
EGN er for alle!

EGN Lolland-Falster støttes af Nordea-fonden.

Dette arrangement afvikles i samarbejde med Danske Maddestinationer som er støttet af Dansk Erhvervsfremmestyrelse

23. april 2022
Expired!