Seneste presse­meddelelser

19. marts 2024

Mystisk, (u)hyggeligt og en vaskeægte heks

Heksefortællinger i Museum Obscurum i påsken

Museum Lolland-Falster er i øjeblikket i gang med at forberede noget særligt, man vil kunne opleve i forbindelse med påsken. Og det er bare om at glæde sig.

Vi er i øjeblikket i gang med at nytænke og nyopsætte heksens stue i Museum Obscurum. Her bliver fortællingen om Danmarks sidste heks, Anne Palles, rullet ud, og både anklagerne imod hende og ikke mindst hendes grumme skæbne bliver fortalt.

14. marts 2024

Ny guide om herregårde skal trække kulturturister til Lolland-Falster

Museum Lolland-Falster udgiver lommeguide til 15 herregårde på Sydhavsøerne, og Visit Lolland-Falster vil etablere en herregårdsrute. Det skal tiltrække flere danske og især tyske kulturturister.

Lolland-Falster har Danmarks største koncentration af herregårde, og de skal tiltrække flere kulturturister til Sydhavsøerne. Derfor udgiver Museum Lolland-Falster nu en guide til 15 af de i alt 53 herregårde på Lolland-Falster. Den er skrevet af historiker og herregårdsekspert John Erichsen. Fælles for de udvalgte herregårde er, at turister kan komme helt tæt på og nogle gange helt ind.

Pressemeddelelse

Turistguiden til Lolland-Falsters herregårde udkommer på dansk, tysk og engelsk.

13. marts 2024

Ugler i Museum Obscurum

Mød en vaskeægte ugle d. 26. marts

Hvis du opholder dig ude ved tusmørke- eller nattetid, kan du være heldig at høre eller måske se en vores store bevingede nattejægere, der er på udkik efter en aftensnack.

Men om tirsdagen i påskeugen behøver man ikke held for at komme helt tæt på en ægte ugle, hvis man besøger Museum Obscurum.

12. marts 2024

Årskort til de første 25

Indløs entrébillet hos Museum Lolland-Falster og erhverv dig et årskort

Besøger man Museum Obscurum, Stiftsmuseet i Maribo eller frilandsmuseet De Gamle Huse mandag i påskeugen, kan man blive den heldige ejer af et årskort til Museum Lolland-Falster. Det forholder sig nemlig sådan, at de første 25 voksne, der indløser entrébillet til en af de tre lokaliteter, bliver kvitteret med et årskort med ledsager.

8. marts 2024

Påskeaktiviteter på Stiftsmuseet i Maribo

Sjove og hyggelige familieaktiviteter

Udenfor er der mange ting, der er ved at vågne efter vinterens lange og mørke dage. Mange sukker efter at komme ud, efter lidt sol og lysten til at få gang i foråret med dets glade farver. Der er mulighed for at tage forskud på forårets glæder og omgive sig med glade farver, hvis man besøger Stiftsmuseet i dagene op til påske.

7. marts 2024

Historisk vandring i Gedesby

Dansk Vandrelaug og Museum Lolland-Falster inviterer til en vandretur i Gedesby med fokus på stormfloden 1872

For lidt mere end 150 år siden blev Lolland-Falster ramt af en stormflod, der fik fatale konsekvenser for den befolkningsgruppe, der boede ved bl.a. Falsters kyst. Men hvad var det egentlig, der skete den stormfulde novemberdag i 1872? Det og meget mere kan du finde ud af, hvis du tager med på Dansk Vandrelaug og Museum Lolland-Falsters landskabsvandring i Gedesby fredag d. 22. marts 2024.

Foto: Videnskabernes Selskab

4. marts 2024

Skæg og æg i påsken

Sjove påsketraditioner med hyggelige og sjove familieaktiviteter på frilandsmuseet i Maribo

I ‘gamle dage’ var højtider og særlige mærkedage forbundet med mange traditioner, som kunne give lidt kolorit til den arbejdstunge hverdag.

Vi har fundet nogle af de aktiviteter frem, som befolkningen på landet foretog sig i dagene omkring påske, og vi vil naturligvis gerne dele herlighederne med alle, der følger de gamle traditioner og holder arbejdsfri i forbindelse med påsken.

Fotos: Museum Lolland-Falster