Seneste presse­meddelelser

26. juli 2024

‘De gode gamle dage’

Søndagene d. 25. august og 1. september kan du komme på sensommerrundvisning på frilandsmuseet i Maribo

I 1800-tallet var sensommeren en tid, hvor der var travlt på landet. Høsten skulle i hus, og alle bidrog til det hårde, men vigtige arbejde. Det var nemlig her, at man sikrede forrådet, som skulle få alle godt igennem den mørke vinter.

To søndage i sensommeren kan du komme med, når vi udforsker livet i 1800-tallet. For hvordan var livet egentlig i de gode gamle dage, hvor man boede i stråtækte bindingsværkshuse, ikke havde indlagt vand, levede uden strøm, og vejret kunne havde indflydelse på, om du fik mad i maven om vinteren.

Foto: Museum Lolland-Falster

25. juli 2024

Mord og musik i Halskov Vænge

Stemningsfuld tidsrejse til den mørke stenalder

Stemningsfulde toner, grufulde fortællinger og makabre begravelsesritualer danner rammen om en helt unik oplevelse i Halskov Vænge d. 23. august. Her teamer Museum Lolland-Falster nemlig op med gruppen ‘Lyden af oldtiden’ og kombinerer spændende fortællinger fra oldtiden med et lydbillede, der matcher omgivelserne.

I det begyndende tusmørke tager aftenens guide deltagerne med rundt i skoven, hvor 78 oldtidsgrave danner rammen om aftenens begivenhed. Undervejs fører toner og lyde gruppen frem til udvalgte lokaliteter, hvor små brudstykker af musik kan nydes.

Foto: Lyden af oldtiden

22. juli 2024

10.000 års historie

Vandretur fra Hejrede sø til Godsted Mose

Søndag d. 18. august kan du komme med Bjørnar Måge, arkæolog og museumsinspektør ved Museum Lolland-Falster, på en spændende vandretur gennem 10.000 års historie!

Turen tager sin begyndelse ved pumpestationen ved Hejrede Sø og ender ved Godsted Mose. På den ca. 4 kilometer lange vandretur kommer vi forbi dysser fra stenalderen, gravhøje fra bronzealderen og en forsvarsvold fra jernalderen – så det bliver noget af en historisk rejse gennem tid.

Foto: Naturstyrelsen

11. juli 2024

Kærlighedssange og bryllupstoner

Koncert på Reventlow-Museet d. 25. juli

På Reventlow-Museet kan du drømme dig tilbage til 1700-tallets salonliv, med skøn musik og sang i herregårdens fantastiske atmosfære. I den smukke kongesal kan du nyde stemningen og bliver henført af de fine toner, mens du mærker historiens vingesus.

Aftenens musikere er Søren Gleerup Hansen, cembalist, og sopran Anna Maria Wierød og de vil denne aften fører os rundt i det følelsesfulde 1700-tal og spille sange ved museets vidunderlige historiske cembalo.

Foto: Museum Lolland-Falster

27. juni 2024

Kyndige håndværkere giver gode tips

7. juli sætter Maribos frilandsmuseum De Gamle Huse fokus på de gamle håndværk.

Håndværkerdag på frilandsmuseet De Gamle Huse i Maribo, hvor vi vil dele ud af den håndværksmæssige ekspertise og give råd og vejledning til andre, der står med gamle bygninger, som skal vedligeholdes og repareres.

Pressemeddelelse

Håndværkerdag i De Gamle Huse Fotos: Ingrid Riis.

26. juni 2024

Unik romersk guldmønt fundet på Falster

En enestående guldmønt antyder, at det centrale Falster for 1600 år siden var beboet af rige og magtfulde mennesker.

Kejser Constantius den 2. af Rom tittede forleden frem af mulden på Midtfalster. Han gav lyd fra sig, da detektorfører Linda Aarosins metaldetektor strøg hen over marken, hvor den guldmønt, som bærer hans portræt, har ligget gemt og glemt i mere end 1600 år.
Guldmønten vejer seks gram og måler et par centimeter i diameter. Den er forsynet med en øsken, så den kunne bæres om halsen som et smykke. Via Museum Lolland-Falster er mønten sendt videre til Nationalmuseet.

Pressemeddelelse

Den romerske solidus fundet på Midtfalster. Guldmønten bærer kejser Constantius den 2.’s portræt på forsiden og to romerske sejrsgudinder på bagsiden. Foto: Museum Lolland-Falster.

Finderen Linda Aarosin viser guldmønten. Foto: Flemming Fabriciusen-Nielsen.

26. juni 2024

Lav dit eget våbenskjold

Sommerferieaktiviteter på Stiftsmuseet i Maribo

Fire tirsdage i juli er der mulighed for, at du kan komme med på moden og designe dit helt eget våbenskjold. Et våbenskjold med dine familiemærker og på den måde få indblik i de gamle traditioner. Du bestemmer selv billederne og her er det selvfølgelig vigtig at henvise til din position i samfundet, familiens erhverv og hvor familien kommer fra.

Foto: Museum Lolland-Falster.