Seneste presse­meddelelser

18. april 2024

Landsbybryllup – følelse eller fornuft?

Særudstilling på frilandsmuseet De Gamle Huse i Maribo fra 30. april

Når De Gamle Huse slår dørene op til sæson 2024, bliver det til et år fyldt med festivitas. Der skal nemlig være bryllup på Falstergården, hvor gårdejer og enkemand Niels skal giftes med den unge Ane. På gården er der godt gang i forberedelserne til festen, og alle rum spiller en vigtig rolle.

Pressemeddelelse

Detaljer af brudetøj fra Museum Lolland-Falsters samling.
Fotos: Museum Lolland-Falster

AI-foto af brudepar, skabt til lejligheden.

11. april 2024

Landskabstur til Hesnæs

Museum Lolland-Falster inviterer til en frisk og kulturel vandring d. 27. april

Hesnæs er en lille natur- og kulturperle på Falsters nordøstkyst. Østersøen på den ene side og skoven på den anden skaber et unikt lille åndehul, med tid til ro og spændende fortællinger.

2. april 2024

Et begivenhedsrigt år

Året 2023 var på alle områder et travlt år på Museum Lolland-Falster. Nu kan man læse om museets mange aktiviteter i årsberetningen, som er tilgængelig på museets hjemmeside.

Museum Lolland-Falster øgede både billetsalget og indtjeningen i 2023. Året bød også på en lang række aktiviteter. Det kan man læse om i museets årsberetning for 2023.

19. marts 2024

Mystisk, (u)hyggeligt og en vaskeægte heks

Heksefortællinger i Museum Obscurum i påsken

Museum Lolland-Falster er i øjeblikket i gang med at forberede noget særligt, man vil kunne opleve i forbindelse med påsken. Og det er bare om at glæde sig.

Vi er i øjeblikket i gang med at nytænke og nyopsætte heksens stue i Museum Obscurum. Her bliver fortællingen om Danmarks sidste heks, Anne Palles, rullet ud, og både anklagerne imod hende og ikke mindst hendes grumme skæbne bliver fortalt.

14. marts 2024

Ny guide om herregårde skal trække kulturturister til Lolland-Falster

Museum Lolland-Falster udgiver lommeguide til 15 herregårde på Sydhavsøerne, og Visit Lolland-Falster vil etablere en herregårdsrute. Det skal tiltrække flere danske og især tyske kulturturister.

Lolland-Falster har Danmarks største koncentration af herregårde, og de skal tiltrække flere kulturturister til Sydhavsøerne. Derfor udgiver Museum Lolland-Falster nu en guide til 15 af de i alt 53 herregårde på Lolland-Falster. Den er skrevet af historiker og herregårdsekspert John Erichsen. Fælles for de udvalgte herregårde er, at turister kan komme helt tæt på og nogle gange helt ind.

Pressemeddelelse

Turistguiden til Lolland-Falsters herregårde udkommer på dansk, tysk og engelsk.