Dania Slavica: Ny bog om vendere og danskere

Vi kender dem fra myterne, de blodtørstige og hedenske vendere, som plyndrede de syddanske kyster, indtil biskop Absalon og Kong Valdemar den Store erobrede deres borg på øen Rügen, kristnede dem og brændte statuen af deres afgud Svantevit.

Sådan lyder den velkendte, men ret stereotype historie om danskere og vendere i vikingetiden og den tidlige middelalder for 1000 år siden. Historien om de dansk-vendiske forbindelser er dog noget mere nuanceret, og den historie fortæller arkæolog og souschef ved Museum Lolland-Falster, Anna-Elisabeth Jensen i sin nye bog Dania Slavica, som udkommer den 25. november. Hun er en af Danmarks førende kendere af  dansk-vendiske forbindelser.

I bogen undersøger Anna-Elisabeth Jensen de arkæologiske fund fra området sammen med skriftlige kilder fra den tidlige middelalder og fortæller om nære forbindelser mellem danske og vendiske fyrsteslægter. På trods af disse relationer var konflikter og gensidige angreb tværs over Østersøen jævnligt tilbagevendende.

Anna-Elisabeth Jensen påviser, at Lolland og Falster var øerne midt imellem i den vestlige Østersø. Det vidner de slaviske stednavne, det arkæologiske materiale med de mange skattefund og sejlspærringerne i bugter og vige om. Det samme gør manglen på magtcentre, internationale handelspladser, centrale kongeborge og tidlige klostre, som afspejler den danske kongemagts mindre udprægede kontrol over grænseøerne.  Slaviske stednavne og den altdominerende tilstedeværelse af slavisk inspireret Østersøkeramik dokumenterer de danske øers tætte forbindelser til det slaviske område syd for Østersøen.

Bogen er relevant for alle med en interesse for den lokale kulturhistorie og kulturmødet mellem danskere og slavere og for fagarkæologer i Østersøområdet, der beskæftiger sig med vikingetid og den tidlige middelalder.

Dania Slavica koster koster 350 kr. Bogen udgives i både en dansk og en tysk udgave.

Bogen udkommer 25. november, men kan allerede nu reserveres på bog@museumlollandfalster.dk, så den kan afhentes efter udgivelsesdagen i november i Museum Lolland-Falsters afdelinger i Maribo og Nykøbing. Har man ikke mulighed for at hente bogen,  kan museet sende den. Prisen for forsendelse er kr. 100,- (i Danmark) og kr. 275,- (i EU).