Hjælp os med at dokumentere stormfloden 2023

Vi  vil gerne dokumentere årets stormflod, mens erindringerne er friske, og der stadig findes ting, som fortæller om begivenhederne. Vi vil dokumentere, hvordan stormfloden påvirker Lolland og Falster, og vi har brug for din hjælp. Har du fotos, som viser vejrets og vandets påvirkning af din ejendom og landskabet? Har du en fortælling om stormfloden og dens følger, eller har du genstande, som fortæller om begivenhederne eller blev påvirket af stormfloden? Så hører museumsinspektør Cecilie Bønnelycke gerne fra dig på mail: ceb@museumlollandfalster.dk

Det er ikke usædvanligt, at en stormflod blotlægger affaldsgruber og grave fra oldtiden i kystskrænterne. De ses som mørke aftegninger øverst i kystskrænten, og neden for kan man finde skår af lerkar, forarbejdet flint, dyreknogler og måske et menneskekranium, hvis stormfloden har taget en grav. Stormen skyller også ting fra havbunden op på kysten, og der er chance for at finde vragdele og ravsmykker fra oldtiden. Har du opdaget fortidsminder, som er påvirket af stormfloden eller har du fundet oldsager på stranden, så vil museumsinspektør og arkæolog Bjørnar Måge gerne høre fra dig på mail:  bjm@museumlollandfalster.dk.