Kulturpas til unge – et debatindlæg

Vi er på Museum Lolland-Falster positive over for regeringens forslag om at afsætte 140 millioner kroner til kulturpas til særligt udsatte unge, men vi tvivler på, at et kulturpas og gratis adgang til kulturoplevelser alene vil gøre nogen væsentlig forskel. Det er ikke prisen, som afholder dem fra at opsøge kulturtilbud. Hvis man blot giver en fribillet til kultur uden at sætte sig ind i, hvad de unge forstår ved netop kultur og hvad de forventer, så risikerer man, at indsatsen fejler, hvis ønsket er at gøre kulturen relevant for dem. For at lykkes med det, må vi gribe indsatsen an på deres præmisser, med udgangspunkt i deres virkelighed og set fra deres perspektiv.

Derfor skal kulturpasset ikke stå alene. Regeringen og Folketinget bør øremærke nogle af midlerne, så museer, teatre og spillesteder kan udvikle og skræddersy aktiviteter og forløb til de unge med udgangspunkt i deres virkelighed og på deres præmisser. På den måde kan vi give dem en ekstra dimension til deres møde med kulturen, som bliver mere en blot en oplevelse og måske giver dem det lille skub til at bryde ud af deres situation.

Det har museumsdirektør Ulla Schaltz og museumsformidler Rasmus Thorup Kildegaard skrevet et debatindlæg om i Kulturmonitor.

Du kan læse indlægget her