Ny udstilling på Stiftsmuseet: HAV

Den 25. maj åbner en særudstilling om fiskeri, mennesker og landskab på Lolland i stenalderen og nyere tid.

”Vi ville lave en udstilling, som viser, at der er en rød tråd mellem fortid og nutid. At selvom der er gået tusindvis af år, så ville en stenalderfisker og nutidig kystfisker forstå hinanden,” fortæller Marie Brinch, arkæolog og én af de ansvarlige for den nye særudstilling på Stiftsmuseet i Maribo.

Når man bor på en ø, er havet aldrig langt væk. Det er en del af geografien såvel som psykologien. Til alle tider har havet været vigtigt for os, og i stort set alle fortællinger om Lolland spiller havet en vigtig rolle – som næringsvej og ressource, som livsnerve.

Havet har formet Lollands landskab og udvikling, siden de første stenalderfolk slog sig ned. Ved kysten væves det gamle og det nye sammen. Her mødes fortiden og nutidens mennesker om det, som altid har været den vigtigste del af livet ved kysten: fiskeriet.

”Udstillingens ene ben fortæller om livet ved Lollands sydkyst i stenalderen. Det er baseret på de fund og den viden, som udgravningerne ved Rødbyhavn har frembragt gennem de sidste 10 år. I vores store udstilling LOLA fortæller vi lidt om fiskeriet, men i HAV bliver denne fortælling foldet mere ud,” fortæller Marie Brinch.

”Det andet ben fortæller om livet ved kysten i nyere tid, nærmere bestemt på Albuen i 18- og 1900-tallet,” fortæller Cecilie Bønnelycke, historier og ansvarlig for særudstillingens nyere tids-del. ”Museum Lolland-Falster har en stor samling fiskeredskaber, som har været brugt i generationer af den gamle fiskerslægt på Albuen, Familien Gunnersen. Flere af redskaberne er flere hundrede år gamle og fortæller om livet som fisker på Albuen gennem flere slægtled. Og de har aldrig før været udstillet.”

De to fortællinger kædes sammen af det, som de har til fælles: begge fortæller om livet med havet som nabo på godt og ondt, og begge har fiskeriet som en væsentlig kilde til føde.

”Og så er der mange af nutidens fiskeredskaber, som har deres rødder i stenalderen,” fortæller Marie Brinch. ”Materialerne er anderledes, formen er måske videreudviklet, men princippet og funktionen er den samme. Vi håber, det kan skabe nogle aha-oplevelser for gæsterne undervejs – det gjorde det i hvert fald for os!”

Udstillingen HAV kan opleves på Stiftsmuseet i Maribo fra den 25. maj 2022.