Nye film: 10.000 år på tværs af Østersøen

Østersøen bærer på en fælles kulturarv, en fælles historie mellem mennesker og nationer, på godt og ondt. I årtusinder har mennesket levet omkring Østersøen, først som jægere og samlere, siden som bønder, byfolk og handelsmænd. Østersøen bandt folk sammen på tværs af grænser som en færdselsåre og kommunikationsvej for idéer. I 10.000 år har mennesket besejlet Østersøen og bragt mennesker omkring. Skibe har på tværs af grænser bragt kvæg, tømmer og luksusvarer tværs over havet.

Denne fælles fortælling om Østersøen er emnet i fem små tosprogede film produceret for en række danske og tyske museer og kulturarvsaktører. Bliv klogere på stenalderens mennesker, middelalderens magtfulde konger og biskopper samt herregårde og sukkerproduktion.

Filmene, som kan ses her, er finansieret af midler fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.