Nyt museum rykker et skridt nærmere

Det er ingen hemmelighed. Vi ønsker os nye rammer til at fortælle Lolland og Falsters historie. Nu er vi kommet et lille skridt nærmere opfyldelsen af vore drømme. I dag offentliggjorde Guldborgsund Kommune sin visionsplan for Bastebrohuset, udarbejdet af E+N Arkitekter, som er en ny kulturby på havnen i Nykøbing Falster. Her er det planen, at Museum Lolland-Falster skal flytte sammen med biblioteket, musik- og billedkunstskolen og danne sin egen kulturklynge for enden af Bastebrostræde.

Bastebrohuset anslås til at blive på i alt 9.500 kvadratmeter fordelt på to etager, hvoraf Museum Lolland-Falster kommer til at udgøre 4.141 kvadratmeter. Du kan se visionsoplægget her.

Det samlede budget for byggeriet sættes til 240 millioner kroner, hvoraf det nye Museum Lolland-Falster udgør godt 100 millioner kroner. Guldborgsund Kommune har øremærket 20 millioner kroner til det nye museum, og nu skal vi ud at skaffe 80 millioner kroner fra fonde med videre.

Visionsplanen er en vigtig milepæl i bestræbelserne på at skabe nye rammer om museet. Guldborgsund Kommunes ambitiøse visionsplan for en helt ny bydel med kulturen som omdrejningspunkt er med til at åbne vejene ind til de fonde, som skal være med til at tilvejebringe vores andel. Vi står meget stærkt, takket være opbakningen fra Guldborgsund Kommune.

Nu skal visionsplanen vedtages af kommunalbestyrelsen. Der skal udskrives en arkitektkonkurrence, så der  er stadig lang vej endnu, før vi om føje år kan byde gæsterne velkommen i det nye Museum Lolland-Falster på havnen i Nykøbing.

Illustration: E+N  Arkitekter A/S.