Souschef Anna-Elisabeth Jensen hædres med Julius Bomholt-prisen

Det er en stor dag for Museum Lolland-Falster, og vi har svært ved at få armene ned af bare jubel. Glæden skyldes, at Kulturministeriets prestigefyldte forskningspris, Julius Bomholt-prisen 2023 går til souschef ved Museum Lolland-Falster, Anna Elisabeth Jensen. Prisen gives for nyskabende forskning af højeste kvalitet og som anerkendelse af en fremragende forskningsindsats. Hun modtager prisen for sin bog Dania Slavica, der omhandler dansk-vendiske relationer for 1000 år siden.

Forperson for Kulturministeriets Forskningsråd Sara Louise Muhr begrunder tildelingen af Julius Bomholt-prisen med, at Anna-Elisabeth Jensen med sit omfattende værk bidrager til en unik forståelse af dansk lokalhistorie. Bogen undersøger nøje og omhyggeligt de arkæologiske fund på begge sider af Østersøen, og sammen med studier af blandt andet kyster, landskaber, veje, skove, marker, byer, gårde, grave og havneanlæg bliver de en vigtig kilde til forståelsen af områdets kultur, krige og hverdagsliv. Anna-Elisabeth Jensens forskning viser, hvordan området i vikingetiden og den tidlige middelalder var en helt central brik i udviklingen og sammenfletningen af vestslavisk og skandinavisk kultur.

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt siger om Dania Slavica, at den giver indsigt i, hvordan skandinaver og vendere har boet side om side på Møn, Lolland og Falster i både sameksistens og stridigheder. Anna-Elisabeth Jensens forskning formidler helt nye erkendelser i forhold til forståelsen af Østersøområdet som et centralt grænseområde, der har præget kulturen i vikingetiden og den tidlige middelalder. Det er solid forskning og god formidling, som fortjener anerkendelse.

Stolt prismodtager

Anna-Elisabeth Jensen er glad og meget stolt over at modtage Bomholt-prisen 2023. Det er en stor anerkendelse af det tværfaglige samarbejde, der findes mellem forskere på museer i Danmark og på den anden side af grænsen. Det er samtidig også en anerkendelse af, at lokalmuseer kan levere kvalificeret forskning på højt niveau.

Hun er vokset op i det dansk-tyske grænseland, og derfor er hun også stolt over at have arbejdet med den fælles historie på tværs af grænsen og i bogen kunnet reflektere over højaktuelle emner som migration, identitet og grænsedeling fra en historisk synsvinkel. Bomholt-prisen er således en anerkendelse af, at historien er evigt aktuel og giver relevante perspektiver på vores egen tid.

Guldborgsund Kommunes borgmester Simon Hansen lægger rådhus og byrådssal til prisoverrækkelsen. Han finder det både fantastisk og helt på sin plads, at Anna-Elisabeth Jensen er årets modtager af Bomholt-prisen. Han siger, at som så meget andet er historien mere nuanceret end som så, og det kaster hun et forbilledligt lys over. Hun viser, hvordan Lolland-Falster er i centrum for den historie, og at der trods plyndringer og konflikter også var nære forbindelser mellem danske og vendiske fyrsteslægter. Det viser os, hvad vi er rundet af, og at verden sjældent er så sort-hvid, som vi nogle gange gør den til. Det er godt for vores forståelse af både historien og nutiden.

Dania Slavica udspringer af et arkæologisk forsknings- og formidlingsprojekt: ‘Venner og fjender. De dansk-vendiske forbindelser i vikingetid og tidlig middelalder’, som Storstrøms Amts arkæologiske institutioner iværksatte som udklang på Middelalderåret i 1999.

Julius Bomholt-prisen overrækkes i byrådssalen på Guldborgsund Rådhus den 17. januar.

Du kan købe bogen i vores netbutik.

Hør Podcast om Dania Slavica.

Læs museets webdok om daner og vendere.