Tidligere presse­meddelelser

10. oktober 2024

Nat på museet – gratis for børn

Besøg Museum Obscurum i lommelygtens skær d. 16. oktober

Tør du bevæge dig rundt i mørke mellem vampyrer, fe-mumier og drager? Besøge heksens stue eller stå ansigt til ansigt med en varulv? Så er Museum Obscurum stedet for dig i efterårsferien. Onsdag d. 16. oktober holder vi nemlig aftenåbent, hvor vi slukker alt lyset i udstillingen, og din primære lyskilde kommer fra den lanterne, du får udleveret ved ankomsten.

Vi vil gerne give udstillingen en ekstra dimension her i efterårsferien og synes, at det kunne være sjovt at holde aftenåbent. Med stedets små rum, etagefordelinger og ikke mindst mystiske indhold vil det være som at gå på opdagelse i en labyrint, hvor der kun afsløres lidt ad gangen.

3. oktober 2024

LOLA i efterårsferien

Aktiviteter for hele familien i uge 42

I uge 42 kan du få en særlig oplevelse på Stiftsmuseet i Maribo, når vi inviterer til familierundvisning i udstillingen om stenalderpigen LOLA. Signe Fog Mogensen, arkæolog ved Museum Lolland-Falster, dykker ned i udstillingens mange fortællinger, og I kommer tæt på alle de spændende og særlige ting, der gemmer sig i udstillingen.

I efterårsferien er vores rundvisninger for både børn og voksne. Der var jo også børn i stenalderen, selvom de nok havde et lidt anderledes liv end et moderne barn. Men hvordan var det mon at være barn dengang? Hvad spiste man? Havde man sit eget værelse? Og hvor boede man egentlig?

25. september 2024

Tusmørkevandring i Halskov Vænge

I efterårsferien kan du komme med arkæolog Marie Brinch på rundtur i fortidsmindeskoven Halskov Vænge

Et hurtigt kig ind mellem træerne viser tydeligt, at Halskov Vænge ikke er en helt almindelig dansk skov. Mellem træernes stammer dukker der nemlig både stendysser og gravhøje frem, og rigtig mange af dem.

I Halskov Vænge har vi registreret 6 stendysser og 72 gravhøje, og den høje koncentration viser, at området har ulmet af liv i oldtiden – nærmere bestemt i bondestenalderen. Her har befolkningen begravet deres døde og foretaget mere eller mindre okkulte ritualer.

24. september 2024

Spøgelser og genfærd

Temaomvisninger i Museum Obscurum i efterårsferien

Hvad sker der egentlig, når vi dør? Bliver vi til støv, kommer vi et andet sted hen, eller forbliver vores sjæl i denne verden? Der er mange teorier, forhåbninger og gisninger, men hvad tror du?

En udstilling som Museum Obscurum og Czarens Hus er den perfekte ramme om en rundvisning, som skal handle om spøgelser og genfærd. Vi befinder os her i nogle meget gamle bygninger, som har oplevet lidt af hvert gennem de sidste århundreder. Og mon ikke der er død en enkelt eller to i løbet af de mange år, de har stået her på kanten til torvet og byen?

17. september 2024

Tør du være spøgelsesjæger?

Tre dage i uge 42 kan du gå på spøgelsesjagt på Maribos frilandsmuseum De Gamle Huse med et ægte spøgelsesdetektor-kit

Det ukendte og mørket er den ældste form for frygt. En udbredt sindstilstand hos 1800-tallets landbefolkning, hvor natten var sort, de blafrende stearinlys kastede mystiske skygger, og naturens lyde kunne spille dig et puds.

Flere har oplevet mystiske og uforklarlige hændelser, når de har besøgt frilandsmuseet. Der har været tale om spøgelser og gårdfolk med mere. Men er der noget om snakken? Det kan du være med til at finde ud af, når vi inviterer alle nysgerrige til at gå ud i mørket på jagt efter det mystiske og ukendte.