Himmel­mesteren fra Sandby

Udstillingen

I udstillingen om Himmelmesteren præsenterer Museum Lolland-Falster blandt meget andet en fantastisk mekanisk himmelmaskine og en unik levnedsbeskrivelse forfattet af Himmelmesteren selv. Udstillingen fortæller om psykisk sygdom, fattigdom, udvandring og opfinderevner. Den fortæller om Himmelmesteren.

Historien om Himmelmesteren, som Hans August Larsen kaldte sig selv, er en historie om en mand fra små kår der i slutningen af 1800-tallet udvandrer og søger lykken i USA og Canada. Det er en historie om en opfinder med interesse for det himmelske og forbindelser til det åndelige og om en mand, der levede med psykisk sygdom. Men det er også en historie om en tid, hvor fattigdom og psykisk sygdom kunne betyde tabte rettigheder og begrænset frihed.

Udstillingen er blevet til i samarbejde med Nakskov Lokalhistoriske Arkiv og kan ses i REVENTLOW-MUSEETS PEDERSTRUPs åbningstid.

Himmelmesteren